Lennonsuunnitteluvälineet

Tällaisia paperisia apuvälineita on tullut väkerrettyä lennonsuunnittelun helpottamiseksi. Auttaa lähinnä väkisinlentopuolella.

Massakeskiokaavio

Massakeskiokuvat.doc

Tästä kuvasta voi tarkistaa helposti että koneen massakeskiö on sallittujen rajojen sisällä ja että maksimimassaa ei ylitetä. Esimerkkikuvat on tehty Grobille (OH-727) ja Starille (OH-U411). Tästä taulukosta nähdään suoraan paljonko bensaa saadaan mukaan kun ohjaamomassa on x kg. Mulla tällainen kulkee aina lentopäiväkirjan välissä.

Ja kuten aina kuuluu mainita: Lopputuloksen oikeellisuus pitää varmistaa käsin laskemalla.

Massakeskiokaavio.xls

Tällä Excel-tiedostolla voi tehdä näitä kaavioita myös muille koneille tai jos koneen punnitusarvot muuttuu. Kun koneen tietoja muuttaa, yleensä täytyy kopioida alimpana olevalta kaavariviltä kaavat myös niihin kohtiin mistä kaavat on aikaisemmin (kuvan selkeyttämiseksi) poistettu. Ja sitten vastaavasti taulukosta kannattaa poistaa (kuvan selkeyttämiseksi) ne kohdat mitkä ei ole oleellisia. Esimerkiksi Grobissa painopistealueen takaraja tulee vastaan kun polttoainetta lisätään, mutta Starissa vastaan tulee painopistealueen eturaja. Sitä toista viivaa ei siis normaalisti tarvi olla näkyvissä. Nokkela pilotti ymmärtää tämän kyllä nopeasti.

Nokkela pilotti voisi myös lisätä taulukon (oikeaan) reunaan myös lentoajan ko. polttoainemäärällä, vielä jopa 45 minuutin reservillä vähennettynä. Tällöin näkee kohtuullisen nopeasti kuinka pitkään saa päristellä yhdellä kertaa kun ohjaamomassana on se tyypillinen peruselopaino + joulukinkku + pari mämmituokkosta...

Aikamittakaavaviivain

aikamittakaavaviivotin.doc

Lentoajan arviointiin tein tällaisen viivaimen jolla voi mitata suoraan kartalta kuinka kauan tietyn matkan lentäminen kestää. Kuopion reissulla todettiin tämä ihan käteväksi. Lentonopeus 150 km/h ja mittakaava 1:500000.

Varmista tulostuksen jälkeen että minuuttijako osuu tasasenteille riittävän tarkasti. Alkuperäinen viivain on tehty Linuxissa StarOfficella ja on sitten vaan tallennettu word muotoon, enkä millään muotoa vastaa Micros~1 ohjelmista ja niiden mahdollisista omituisuuksista.

[disclaimer]
En ota vastuuta jos näitä käyttämällä joku eksyy, rikkoo koneen tai muuten pahoittaa mielensä! Itse olen käyttänyt näitä hyvällä(?) menestyksellä koko väkisinlentourani, ja joka kerta kun tontiin on tultu, niin telineet on kestänyt ja kenttä on ollut kohdalla. Toistaiseksi.

ps. Käyttökelpoisuutta/kelvottomuutta ja parannusehdotuksia saa tuoda julki vapaasti.

markku (dot) t (dot) korsumaki (at) mbnet (dot) fi
Back to home (code::web)
Last modify: